torsdag 2 juli 2015

IBS

Jag har ju haft jätteproblem med magen i många,många år. Då jag för ett tag sedan fick nog och ringde till hälsocentralen. Så sa läkaren bara åt mej att jag måste själv testa vad jag kan äta. Det har ju inte varit så lätt. Många saker som jag trott att jag kan äta så har visat sej vara helt fel. En maträtt kan ju innehålla hur många saker som helst. Visst har jag ju kunnat ana vad som är rätt och fel. Men inte alla saker. Jag tog till och med ett gluten test som jag köpte på apoteket och det visade inget.

Men för ett tag sedan snackade jag med en kompis som sa att jag ska googla på fodmap. Det visade sej vara en lyckoträff. För nu har magen funkat som den ska i snart två veckor. IBS är egentligen värre en gluten allergi. För du kan inte äta laktos produkter allt måste vara laktosfritt. Och glutenfritt. Och en hel andra livsmedel som du också måste lämna bort. 

Besväret har varit att det samlats för mycket vätska i tarmen. Och en akut diarre uppstår en liten stund efter inta av föra. Idag åt jag asiatiska som jag älskar. Vår rullar och friterat kött. Visst blev jag nödig genast efter att jag ätit men det var inte samma känsla av panik som jag förr känt så nu vet jag att jag kan fuska lite. Någon gång. 

Inga kommentarer: